۱۳۹۵ بهمن ۱۴, پنجشنبه

اهمیت شام خداوند،عشاء ربانی مسیحیان چیست؟



: مطالعه درباره عشاء ربانی تجربه ایست که بعلت عمق مطلب جان را تکان می دهد.
در عید فصح و آخرین شب زندگی اش در روی زمین بود ،که عیسی تدارک شام دسته جمعی مهمی را با شاگردانش ترتیب داد ،که ما تا به امروز آنرا به یادگار از کار خداوندمان عیسی مسیح انجام می دهیم.
این قسمت مهمی از پرستش وعبادت مسیحیان است.
شام خداوند یا همان عشاء ما را بیاد مرگ خداوندمان و قیام او می اندازد و اینکه منتظر بازگشت پر جلالش در آینده باشیم.

عید فصح مقدسترین عید سال دینی یهودیان بود. این عید بلای آخر در مصر را بیاد آنها می آورد که نخست زادة مصریان مردند و اسرائیلیان بعلت خون بره ای که به چهار چوب در هایشان پاشیده بودند زنده ماندند. بعد بره را پختند و با نان فطیر خوردند. فرمان خدا این بود که این عید نسل اندر نسل برگزار شود. این داستان در کتاب خروج 12 نوشته شده است.

✝در ضمن شام آخردر عید فصح ، عیسی نان :را گرفت و خدا را شکر کرد. در حالیکه نان را پاره می کرد و به شاگردان می داد، گفت، "این است جسد من که برای شما داده می شود.
اینرا بیاد من بجا آرید و همچنین بعد از شام :پیاله را گرفت و گفت این پیاله عهد جدید است در خون من که برای شما ریخته می شود" (لوقا 22 : 19-21).

او عید را با یک سرود خاتمه داد (متی 26 :30)، و شب به کوه زیتون رفتند.
در آنجا بود که همانطور که نبوت شده بود یهودا به عیسی خیانت کرد.
:روز بعد او مصلوب شد.

موضوع عشاء ربانی در اناجیل آمده است (متی 26: 26-29 ، مرقس 14 : 17-25 ، لوقا 22: 7-22 و یوحنا 13 : 21-30).
پولس رسول در مورد عشاء ربانی در
1 قرنتیان 11: 23-29 نوشته است.

پولس عبارتی گفته است که در اناجیل نوشته نشده است:
:"پس هر که بطور ناشایسته نانرا بخورد و پیاله خداوند را بنوشد مجرم بدن و خون خداوند خواهد بود.
:: اما هر شخص خود را امتحان کند و بدینطور از آن نان بخورد و از آن پیاله بنوشد.
:زیرا هر که می خورد و می نوشد فتوای خود را می خورد و می نوشد اگر بدن خداوند را تمییز نمیکند" (1 قرنتیان 11: 27-29).

ممکن است ما بپرسیم منظور از "بطور ناشایسته" در نان و پیاله شریک شدن یعنی چه؟
ممکن است معنی آن این باشد که معنی واقعی نان و پیاله از بین برود و بهای سنگینی که نجات دهندهُ ما برای نجات ما پرداخت ،فراموش شود.
و یا ممکن است معنی آن این باشد که مراسم مراسمی مرده و تشریفاتی بشود و یا اشخاص با گناه اعتراف نشده به شام خداوند نزدیک شوند.*
:یا اینکه هر کس به آنچه که درون اوست از این یادگار خداوند برکت مییابد،
اگر ایمان،اطاعت،بخشش،محبت،خدمت و نیکویی وفروتنی در شخص باشد برکت او افزون میشود و روح در او با قوت بیشتری تقدیس را به عمل میآورد.
:وچنانچه بی ایمانی،یا گناهی که توبه نشده باشد، و یا بی اطاعتی،کینه عداوت و دشمنی؛عدم بخشش و بی محبتی،و افکار ناپسند در شخص باشد شام خداوند با روح در او ایجاد محکومیت و نتیجه این اعمال را میدهد.

:برای انجام دستور عمل پولس، قبل از اینکه نان بخوریم و از پیاله بنوشیم، باید خودمان را تفتیش کنیم.

عبارت دیگری که پولس گفت و در اناجیل نیست این است که "زیرا هر گاه این نانرا بخورید و این پیاله را بنوشید موت خداوند را ظاهر می نمایید تا هنگامیکه باز آید" (1 قرنتیان 11 : 26).
این به دوران انجام مراسم زمان مشخصی می دهد – تا بازگشت خداوند. از این عبارات مختصر یاد می گیریم که چطور عیسی دو عنصر ضعیف را بعنوان سمبل بدن و خونش انتخاب کرد و از آنها بعنوان نشانه ای از مرگش استفاده کرد. این نشانه یک مرمر کنده کاری شده و یا قالب برنجی نبود، بلکه نان بود و شراب.

او اعلام کرد که نان سمبل بدن اوست که شکسته می شود. استخوان شکسته ای در کار نبود، اما بدن او آنقدر شکنجه شده بود که بسختی قابل تشخیص بود (مزمور 22 : 12-17، اشعیاء 53 : 4-7).

شراب سمبل خون اوست، نشانهُ مرگ وحشتناکی که باید بزودی تجربه می کرد.

او، پسر کامل خدا، نبوتهای بیشماری را که در عهد عتیق دربارهُ نجات دهنده پیشگویی شده بود تکمیل کرد
(پیدایش 3 : 15، مزمور 22 ، اشعیاء 53).
وقتی او گفت، "این را بیادگاری من انجام دهید،" منظورش این بود که این رسم باید در آینده هم ادامه پیدا کند. بعلاوه منظورش این بود که عید فصح، که باید یک بره قربانی می شد و سمبل قربانی شدن برهُ خدا بود که گناه جهان را بر می دارد، در شام خداوند تکمیل شد.
عهد جدید جای عهد عتیق را گرفت وقتیکه مسیح، برة عید فصح
(1 قرنتیان 5 :7)، قربانی شد
(عبرانیان 8: 8-13). دیگر به مراسم قربانی احتیاجی نبود
(عبرانیان 9: 25-28).
شام خداوند/عشاء ربانی مسیحیان یک یادآوریست از آنچه مسیح برای ما انجام داد و جشنیست برای آنچه ما در نتیجة قربانی او دریافت می کنیم

هیچ نظری موجود نیست:

پیوسته در خداوند شاد باشید، باز هم می‌گویم شاد باشید! مهربانی و ملایمت شما در رفتارتان با دیگران آشكار باشد. آمدن خداوند نزدیک است! ...