۱۳۹۶ فروردین ۲۰, یکشنبه

لایحه قانون مجازات اسلامى


ماده 225 : حد مرتد فطرى قتل است
مبحث پنجم: ارتداد، بدعت‌گذارى و سحر
ماده 1-225 : مسلمانی که به‌ طور صريح اظهار واعلان کند كه از دين اسلام خارج شده و کفر را اختيار نموده، مرتد است.
ماده 2-225 : درتحقق ارتداد قصد جدی شرط است. بنابراين هرگاه متهم به ارتداد ادعا نمايد كه اظهارات وی از روى اکراه يا غفلت يا سهو يا در حالت مستی يا غضب يا سبق لسان يا بدون توجه به معانى كلمات و يا نقل قول از ديگرى بوده است يا اصل مقصود او چيز ديگرى بوده، مرتد محسوب نمی شود و ادعای او مسموع است.
ماده 3-225: مرتد بر دو نوع است: فطرى و ملى.
ماده 4-225 : مرتد فطرى كسى است كه حداقل يكى از والدين او در حال انعقاد نطفه مسلمان بوده و بعد از بلوغش اظهار اسلام كرده و سپس از اسلام خارج شود.
ماده 5-225: مرتد ملى كسى است كه والدين وى در حال انعقاد نطفه غير مسلمان بوده و بعد از بلوغش به اسلام گرويده و سپس از اسلام خارج و به كفر برگردد.
ماده 6-225: هر گاه کسی که حداقل يکی از والدين او در حال انعقاد نطفه مسلمان بوده بعد از بلوغ بدون آنكه تظاهر به اسلام نمايد، اختيار کفر کند درحکم مرتد ملی است.
ماده 7-225 : حد مرتد فطرى قتل است.
ماده 8-225 : حد مرتد ملى قتل است، اما بعد از قطعيت حکم تا سه روز ارشاد وتوصيه به توبه مى شود و چنانكه توبه ننمايد، كشته می‌شود .
ماده 9-225: هر گاه احتمال توبه مرتد ملى داده شود، فرصت مناسب به وى داده مى‌شود.
ماده 10-225: حد زنى كه مرتد شده، اعم از فطرى و ملى حبس دائم است و ضمن حبس طبق نظر دادگاه تضييقاتى بر وى اعمال و نيز ارشاد و توصيه به توبه مى‌شود و چنانچه توبه نمايد، بلافاصله آزاد مى‌گردد. تبصره:کيفيت تضييقات بر اساس آيين‌نامه تعيين می شود.
ماده 11-225 : هرکس ادعاى نبوت كند، محکوم به قتل است و هر مسلمانی که بدعتى را در دين اختراع كرده و فرقه‌اى را براساس آن ايجاد كند كه برخلاف ضروريات دين مبين اسلام باشد، در حكم مرتد است.
ماده 12-225 : مسلمانى كه با سحر و جادو سر و كار داشته و آن را درجامعه به عنوان حرفه يا فرقه‌اى ترويج نمايد، محکوم به قتل است.
ماده 13-225 : توبه مجرم قبل از اجراى حد در موضوع دو ماده مذكور چنانچه از نظر دادگاه احراز شود، موجب سقوط حد است.
ماده 14-225 : معاونت بر جرايم اين فصل چنانچه در قانون مجازات ديگرى براى آن مقرر نشده باشد، مستوجب تعزير تا 74 ضربه شلاق به تناسب جرم و مجرم مى باشد.
ماده 513: هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد اعدام می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

پیوسته در خداوند شاد باشید، باز هم می‌گویم شاد باشید! مهربانی و ملایمت شما در رفتارتان با دیگران آشكار باشد. آمدن خداوند نزدیک است! ...